Hobbe, Muppen och Crazy Cat Lady

2011-03-14 @ 13:37:37

Jag måste berätta något som är så sjukt att det är roligt. Jag har ett ex, vi kan kalla honom Hobbe.
Hobbe är ju en tiger, en annan tiger är Tiger Woods som har extremt många likheter med mitt ex, och då menar jag varken utseendet eller golfen.


Nåja, Hobbe alltså, han har under flera år som många vet haft svårt att hålla sig till sanningen och att behålla byxorna på. Förutom mig så har han även har en relation med en annan tjej som vi kan kalla för Muppen. Detta för att hon har vissa likheter med en viss mupp och för att ja hon är helt enkelt en mupp. Initialt tyckte jag att hon var en helt ok tjej med skinn på näsan. Men efter att hon (trots att hon visste att han varit otrogen mot henne och mig i flera år innan) gång på gång fått bevisat för sig att Hobbe fortsatte hoppa runt med andra (läs mig) så valde hon trots allt att tro på honom. Så numera har jag ändrat åsikt om henne och tycker att hon är en mupp.

Hobbe och jag träffades i somras efter flera månaders uppehåll för att prata ut. Han erkände för första gången att de båda hade ett förhållande. Han berättade att han hade börjat förändras och verkligen ville förändras på riktigt, att han bara var med henne och ingen annan då.  Samtidigt berättade han att han var högst osäker på både sina känslor för Muppen och för att deras relation skulle kunna leda till något mer. Hon är tydligen helt ointresserad av att jobba. Hon har förutom en massa annat negativt varit arbetslös väldigt länge och söker knappt några jobb alls. Ganska så oambitiös alltså. Han kände dessutom att han saknade mig och hade väldigt svårt att hålla händerna för sig själv.

Det är en väääldigt lång historia som jag inte tror att någon orkar läsa om. Så jag ska återgå till den sjuka men roliga biten. Hobbe ville alltså göra slut med Muppen. Det gjorde han också till slut (påstår han) men det dröjde tills november innan han fick tummarna loss. Ändan sedan i somras har Hobbe pratat om en framtid med mig. Att han tror att trots allt så kommer det sluta med att vi båda gifter oss och skaffar barn. Jag har väl inte varit så speciellt säker på det nej. Jag måste tyvärr erkänna att jag fallit till föga för hans charm flertalet gånger, om man så säger. Vad kan jag säga? Jag är mänsklig och har också behov. Smidigt med någon som dessutom känner en utan och innan och fräschare än att hitta någon ny varje gång andan faller på.

På senaste tiden har jag dock känt mer och mer att jag inte är intresserad längre, att jag bara vill ha en vänskapsrelation med honom. Jag kommer ju ändå aldrig lita på honom igen så vad är poängen med något mer liksom. Han accepterade att jag inte ville ha en kärleksrelation men han tyckte att vi ändå kunde ha en sexuell relation. Jag hade ju ändå inte romantiska känslor för honom så varför inte, resonerade han. Jag höll inte med där.

Jag har flera gånger sedan Hobbe gjorde slut med Muppen ifrågasatt om de verkligen bara har en vänskapsrelation. Han säger att så är fallet, att han inte har något alls intresse av något mer. Han berättade istället att han hade haft en onenightstand med nån tjej som han träffat ute, jag tror det kan ha varit i januari. Vad bra att han äntligen kan vara ärlig om något till slut tänkte jag då.

Men så i lördags satt jag och kollade runt på facebook och upptäckte då att Muppen har en blogg där hon lämnar ut recept på sina goda bakverk och mat i övrigt (hon är en riktig hejare på mat och bakverk). Åh vad trevligt då ska jag minsann sno lite recept där tänkte jag. Men till min förvåning skrev hon även om sin kille lite här och var. Oj men det kan väl inte vara Hobbe on skriver om undrade jag då. Men efter lite mer läsning så upptäckte jag att det var om just honom hon skrev. Jag skickade iväg ett sms till Hobbe där jag ifrågasatte vad han höll på med. Han ringde då upp och visste inte alls vad jag pratade om. Han fick då själv gå in och läsa vad hon skrivit. Han erkände att det var honom hon syftade på när hon skrev men att de inte alls var tillsammans utan bara träffades som vänner, inget sex, inget något.

Jag frågade om han trodde jag var dum men han fortsatte förneka något förhållande. Han visste inte alls varför hon skrev om honom som sin kille. Kanske var det bara enklare? Han visste verkligen inte alls. Han var helt förvirrad. Han skulle prata vett med henne och fråga varför hon höll på så och om hon verkligen trodde att de hade något mer än vänskap. Jo jo, visst gör du det…

Jag förväntade mig sedan en uppdatering om hur allt gått. Även om jag inte hade trott på hans historia så hade det roat mig att få höra hans omständiga förklaringar till saker. Men ingen Hobbe ringde. Nu kan jag knappast vara säker men min teori är att han insåg att han inte kunde hitta på någon som helst trovärdig förklarig som jag hade trott på så det var inte lönt att ens försöka. Jag skickade sms och frågade vad som hänt och fick inte svar förrän nästa dag. Svaret var ungefär så att det var hans problem och att det inte berörde mig eftersom vi ändå inte skulle ha den typen av relation. Helt sant egentligen men eftersom han fortsätter prata om hur mycket jag betyder för honom så anser jag att det ligger i hans intresse att jag litar på honom, lite lite i alla fall. Även om man bara ska vara vänner så anser jag att tillit är jätteviktigt. Jag kan inte vara vän med någon som ljuger oavbrutet. Jag hade dessutom haft svårt att vara vän med någon som är konstant otrogen mot sin flickvän även om hon är en korkad godtrogen mupp. Mupp är kanske fel namn på henne, kanske borde jag kalla henne struts istället. Hon är lika bra på att sticka huvudet i sanden i alla fall.

Min slutsats blir att han inte gjort slut alls i november alternativt att de blivit tillsammans igen kort därefter. Att de sedan dess haft ett förhållande, att han varit otrogen mot henne, med mig flera gånger och förmodligen flera andra (vad vet jag). Hobbe visste inte om bloggen och fick halvt panik när han insåg att hon skrivit om honom som sin pojkvän. Han har nämligen manipulerat både henne och mig till att få oss att benämna honom som en vän om vi tvunget måste skriva något någonstans. Vad han har sagt till henne nu har jag ingen aning om. Inget av det han sa till mig i alla fall, förmodligen bara något om att han inte vill att hon skriver något om honom alls fortsättningsvis.

En väldigt tragikomisk historia tycker jag. De tre huvudpersonerna är allihop störda på sitt sätt (ja jag syftar även på mig själv). Vad är det man säger? Fool me once shame on you, fool me twice shame on me.

Jag hoppas hela tiden att han åtminstone ska förändras så pass att vi någon gång ska kunna vara vänner.  Tyvärr tvingas jag att inse att så aldrig kommer att bli fallet. Hobbe har blivit en kompulsiv lögnare om han inte alltid varit det). Jag tror inte att han själv vet vad som är sant längre, han är så intrasslad i sina lögner att han aldrig kan hitta ut och börja om på nytt. Han kommer att fortsätta att ljuga och manipulera tills dagen han dör.

Förlåt ännu ett långt inlägg. Visste inte hur jag skulle kunna korta ner det mer än vad jag redan gjort.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Yasmine

muppar/strutsar what ever, inget lönt att slösa energi på =)och Hoppar ... vi vet ju att de helst bara ligger och latar sig hela dagarna med ett och annat bakhåll. Har hört att det åter ska bli modernt med tigerfäll på golvet ... ;)

2011-03-14 @ 13:53:45
URL: http://yazesworld.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha tigerfäll säger du. Hmm kan vara värt att tänka på.

2011-03-14 @ 14:04:39
Postat av: Smugglosmurf

Hade jag varit Hobbe hade jag inte ätit mer av de där goda bakverken mer. Hell hath no fury... För övrigt anser jag att Hobbe bör förstöras. Jag vet att du är värd bättre och jag tror nog att muppen är värd bättre också.

2011-03-14 @ 14:57:32
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hobbe - the never ending story ;)

När det gäller Hobbe har jag slutat bli förvånad över hans beteende. Jag tror nog att han inte alltid varit sådan men nu är han så djupt nere i skiten att jag tvivlar starkt på att han någonsin kommer kunna ta sig ur det. Jag håller därför med föregående talare om att du är värd mycket bättre och jag är mycket stolt över att du har lyckats ta dig ur hans manipulativa grepp!

Puss på dig!

2011-03-14 @ 18:56:46
Postat av: Malin

Vad gäller din kommentar smugglosmurf om att han inte borde äta hennes bakverk mer, hell hath no fury grejen. Saken är ju den att hon fortfarande tror på varje ord han säger, så det är ingen risk att hon skulle göra något för att hämnas. Hon är ju en mupp som sagt.

2011-03-14 @ 23:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback