Syster Jane - sjuksköterska, min "syster" och bästa vän

2010-10-13 @ 01:22:10

Jag kom på att jag nog behövde göra ett tillägg till föregående inlägg. Min definition av vänskap gällde mest för nära vänner. Givetvis finns det olika typer av vänner och det är ju ok.

Det finns de som står en riktigt nära medan andra som man mest umgås med via andra vänner. Det finns de som man bara träffar när det är fest och de man jobbar med osv osv. Alla de olika typerna av vänner är viktiga och värdefulla, det var inte det jag menade när jag skrev det tidigare inlägget.

Jag önskar bara att jag hade fler riktigt nära vänner. Som mitt liv ser ut numera är det egentligen bara en av mina vänner som fortfarande har en aktiv roll i mitt liv. Det är bara det att den vänskapen ger mig så mycket, så hur kan man inte önska att man hade fler sådana vänner? Men nu ska jag inte klaga utan faktiskt hylla min fina vän.

En av de finaste människorna i mitt liv är min gamla kompis Jane. Vi har egentligen känt till varandra sedan högstadiet men vi umgicks i olika gäng och nästan olika världar. Även under gymnasietiden gick vi i parallellklasser men var inte direkt vänner eller ovänner för den delen. Men sen när vi råkade hamna i samma klass när vi läste till sjuksköterska så fann vi varandra för första gången och har varit nära vänner sedan dess.

I början var det mycket festande och pluggande under studietiden och det var en fruktansvärt rolig tid kan jag tillägga. Men den varade inte för evigt men även efter det när Jane täffade sin älskling och flyttande till Trelleborg så fortsatte vi som vänner. Det är en av hennes bästa sidor, att hon alltid inkluderat mig oavsett vart i livet vi båda varit. Hon har träffat den stora kärleken, flyttat, gift sig, skaffat både ett och två barn, men aldrig har hon glömt sina gamla vän Malin:-)

Många utesluter mer eller mindre medvetet sina singelkompisar när de träffar någon. Det blir mest parmiddagar och alla vet ju att man inte kan bjuda in en singelkompis till det. Det stör ju dynamiken... Sen när de är gravida och får barn så är man ganska ointressant eftersom man själv inte är förälder och helt plötsligt blivit puckad eftersom man inte har någon insikt i hur livet faktiskt fungerar. När du också blir mamma förstår du med... Aha, då fortsätter jag leva i min lilla låtsasvärld så länge.

Jane däremot har aldrig sett ner på mig eller funnit mig ointressant som vän (tror jag;-)), istället så kan vi ofta enas om att vi inte alltid tycker samma i alla frågor (vilket vi många gånger inte gör). Men det behövs ju knappast heller för att vara vänner.

Vi pratades vid innan ikväll och jag sa då till henne att jag var glad att hon är som hon är (inte med just de orden), och att vi är så nära som vi är. Hon tyckte då att vi ändå inte sågs så ofta som hon velat och det kan jag hålla med om. Men livet och vardagen kommer emellan så är det bara. Men när vi inte hinner ses så tar vi oss i alla fall tid att prata i telefon och snacka lite skit (inte om andra, utan om våra liv i allmänhet). Ibland hörs vi inte på en vecka men ofta har vi då ringt om varandra några gånger. Så vi försöker i alla fall och har ett stort intresse i att hålla vänskapen vid liv båda två. Visst kan man vara vänner även om man sällan pratas vid  och bara ses några gånger om året, men det kan aldrig bli samma sak.

En sak jag tycker är viktig vad gäller att vara vänner är att ta sig tid att ses utanför de där större grejerna, födelsedagar, fester och liknande. Att bara ses en kväll och kolla på en film, att träffas och käka lunch på stan en dag, att gå en promenad tillsammans. Totalt opretentiösa saker bara, det är sånt som utgör grunden i en stark vänskap som jag ser det.

Nej nu ska jag sluta svamla. Jag vill bara avsluta med att säga tack. Tack för att du finns i mitt liv, för att du ringer och pratar en stund ibland (ganska långa stunder oftast). Tack för att du finns här när jag behöver dig och även när jag inte gör det:-). Tack för att du bjuder in till spontana grillkvällar på varma sommardagar och twilightkvällar på kyliga höstdagar. Tack för att du säger åt mig att rycka upp mig när jag älter mitt gamla bagage. Tack för att du har en smart liten dotter som piskar mig i memory och en ljuvlig liten son som redan nu är ett litet charmtroll. Eller helt enkelt för att du är du och att du valt att vara min vän.


Jag och Jane way back when, provar stora glasögon och gör vårt bästa för att se sexiga ut.



Love you babe!




Kommentarer
Postat av: Jane

Tack för att du finns!!!!

2010-10-13 @ 10:50:59
Postat av: Jane

OMG förresten, vilka bilder!! Hade totalt glömt bort dem. Vi hade himla skoj på den festen, det var väl Annikas 25års fest vill jag minnas.... Och vad är det man säger... en skönhet klär i allt, hihi.... :):):)

2010-10-13 @ 10:52:26
Postat av: CrazyCatLady

Haha verkligen! Vilka puddingar vi var;-)

2010-10-13 @ 18:43:21
URL: http://crazycatladyakamalin.blogg.se/
Postat av: puffan78

Så fint skrivet!



Förstår att det måste vara otroligt värdefullt att ha en sådan fin vän!



KRAM!

2010-10-16 @ 07:51:50
URL: http://osynligt.blogspot.com
Postat av: CrazyCatLady

Ja jag är otroligt glad för det.

2010-10-16 @ 23:00:46
URL: http://crazycatladyakamalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback