Mitt stora helgäventyr

2010-11-29 @ 20:34:00
I fredags var jag hemma hos föräldrarna i Anderlöv och åt lite god middag och tittade på På spåret och Skavlan som värsta pensionären, men trevligt var det. När jag sen skulle hem vid 22 tiden så upptäckte vi att det hade varit värsta snöstormen medan vi satt framför TVn. Jag ville ändå köra hem eftersom jag visste att katterna bara hade lite torrfoder kvar. Precis innan jag gick hemifrån tittade jag efter och konstaterade att det skulle räcka tills jag kom hem senare på kvällen, så jag lät bli att fylla på. Så jäkla typiskt... men föräldrarna övertygade mig om att katterna knappast skulle svälta ihjäl över natten. Men då började jag istället inbilla mig om att det skulle börja brinna och att jag inte skulle vara där för att rädda dem. Jag vet att jag är störd.




Men givetvis fick jag sova över ändå. Det hade vid det laget kommit ca 30 cm snö och inga vägar var plogade än. Jag vaknade redan kl 8 nästa morgon, det blev en snabb frukost innan det var dags att sopa bort all snö från bilen, och snö fanns det gott om.





Det framgår inte rikigt på bilderna men det hade kommit ca 40 cm snö totalt, på sina ställen var det mellan 30-50 cm. Det positiva var att jag hade stövlar på mig, det negativa att de bara gick till strax över halva vaden och snön räckte upp till knäna. Men men det var bara att börja sopa. Vantarna hade jag tydligtvis tappat på marken kvällen innan när jag klev ur bilen så de låg begravda i snön (mamma grävde fram dem till mig sen) men det gick ändå. Efter att jag sopat rent bilen så kom jag på att jag varit dum nog att sopa ner en stor del av snön framför bilen så att jag hade en hel vall framför kylaren. Nåja, bort med den sen var det bara att köra... två meter.

Mamma kom ut och hjälpte mig skotta gårdsplanen och putta loss mig efter att jag kört fast. Och det fungerade jättebra... i ca två meter till. Jaha, ut och skotta ännu mer. Då kom även Peter ut och hjälpte till med skottandet. Tjohoo! Jag kom loss och lyckades komma ner för backen och ut på lilla vägen, som inte heller den var plogad. Men då hade bilen fått upp farten och kom ända runt förbi svängen där jag hade "stora" vägen i sikte. Men där tog det stopp, där stod nämligen en övergiven bil mitt i vägen.

Upp och hämta snöskyfflarna vid huset igen. Men när jag kom ner till bilen igen såg jag till min stora lycka att det hade dykt upp en liten plogbil. Åh vad skönt, då kunde han ploga upp en gång så jag kan komma förbi den övergivna bilen, så slapp vi göra det. Men det gick sådär. Han körde nämligen också fast (ingen bra plogbil). Så föräldrarna fick hjälpa att skotta och putta loss honom. Jag var helt färdig skottad och puttad och började bli något nerkyld då mina nya fina tights var genomvåta och händerna hade blivit något känslolösa, så jag stod mest och tittade på då. Mamma letade upp ett par av sina gamla vantar. Ett par enorma tummvantar som hon fick hjälpa mig på med och trä muddarna på jackan om så att jag inte tappade dem, jag fick en rejäl deja vu från barndommen där, mysigt.

När det väl var gjort kom en kompis till plogaren i en fyrhjulsdriven bautabil och bogserade honom den sista biten till en parkering. Sen kom de tillbaka och puttade mig de sista meterna ut till stora vägen. Från föräldrarnas garageuppfart är det gissningsvis 100-150 meter och det tog mig ca 1,5 timmar att "köra" den biten.

Väl hemma var det bara att ge katterna en stor portion mat, slänga av mig alla våta kläder, på med en pyamas och bums i säng. Efter en stund kom katterna också och hjälpte till att värma upp mig. Fy, jag frös nästan mer hemma i min varma säng i torra kläder än vad jag gjorde innan. Någon konstig försenad reaktion. Men till slut blev jag varm och lyckades till och med somna till en stund. Senare vaknade jag upp varm, utvilad och redo för kvällens äventyr.

Jag får nog fortsätta berätta om resten av min helg och lediga vecka i ett annat inlägg. Detta blev lite långt.

Puss och kram


Kommentarer
Postat av: Kikki

Herreguuuuuuuuuuuud!

Kram!

2010-12-02 @ 10:07:35
URL: http://antigonish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback