Cyrano de Bergerac?

2010-08-18 @ 04:22:49
Jag har kommit fram till att jag måste bli betydligt snällare mot mig själv. Jag är ofta så grymt självkritisk. En vis kompis sa en gång... att om någon annan skulle vara så elak mot en som man är mot sig själv så hade man inte velat vara vän med den personen. För så elaka personer vill man ju inte ha i sitt liv (något i den här stilen var det hon sa). Och det har hon faktiskt helt rätt i. Tyvärr är det svårt att göra något åt den sidan av sig själv. Hur får man bättre självkänsla? Kan någon berätta det? Det hjälper inte att andra säger att man är fin, man tar det ändå inte till sig:-( vilket är helt knäppt men så är verkligheten.

Ett steg på vägen till självkänsla är att jämföra sig med andra hur knäppt den än låter. Det finns en bra bloggsida som jag är inne på lite då och då. Den heter http://kroppsbild.wordpress.com/ och är en blogg dit alla, vem som helst, får skicka in bilder på sig själva. Du får se ut hursomhelst, tjock, smal, lång, kort, man, kvinna, och man väljer själv hur avklädd eller påklädd man vill vara samt om man vill att ens ansikte ska synas eller ej. Man får lite perspektiv på sitt eget utseende när man ser alla dessa människor som ser så olika ut och alla är fina på sitt sätt. Jag kan se kvinnor som väger 20 kg mer än mig och tycka att de är vackra och försöker då intala mig själv att jag är lika fin som de. Ibland går det bättre och ibland sämre.

En annan sak jag har börjat göra är att jämföra mig med kändisar och hittar drag hos dem som påminner om mina. Och de kvinnorna är ju jättevackra. Min näsa tex, den har jag länge haft komplex för. Jag tycker att den är för lång och stör mig på att nässkiljeväggen går längre ner än näsvingarna. Men hos en av mina stora idoler Natalie Portman gör det likadant. Våra näsor är inte kopior av varandra, men man kan se en viss likhet tycker jag. Så om hennes näsa är fin så är kanske min också det...? Kanske knäppt resonerande men så försöker jag resonera. Om ni har andra förslag så tar jag gärna emot dem:-)

Där fick ni förresten förklaringen till varför jag aldrig ler speciellt brett på bilder, för att skillnaden mellan nässkiljeväggen och näsvingarna blir större då. Näsvingarna föjler ju med upp en bit när man ler ordentligt. Ja, jag vet att jag är störd.


Jag kom på att även fd supermodellen Linda Evangelista har en näsa som min (lite grann) och om supermodeller kan ha det och vara framgångsrika så är den kanske inte så hemsk ändå (så länge jag inte ler för brett).
 

Nu sitter jag inte och påstår att jag skulle vara allmänt lik någon av dem (om nu någon trodde det). De är vackra som gudinnor tycker jag. Det var bara ett exempel på jämförelser av enskilda ansiktsdrag.

Kommentarer
Postat av: Kikki

Hmmm, jag ska börja göra som du... Jag gillar din näsa dock! Och det där din kompis sa om att vara elak mot sig själv tänker jag ta med mig. Japp, det tänker jag!

2010-08-18 @ 17:54:07
URL: http://antigonish.blogg.se/
Postat av: Smugglosmurf

Jag tycker din näsa är snygg! Har aldrig tänkt på att dina näsvingar skulle vara konstiga. JAG ser däremot ut som Samhall på festival på bilden i förra inlägget, men jag bjuder på det :)

2010-08-18 @ 20:37:07
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/
Postat av: Crazy Catlady

Haha smugglo du ser ju inte alls ut som samhall på festival, men jag älskar så dina uttryck!

Det är inte näsvingarna som är konstiga, det är biten i mitten som går för långt ner. Det gör att den ser ut som en örnnäsa i profil när jag ler.

Kanske dumt att berätta för världen om sina tillkorta kommanden, då lägger den kanske märke till saker de aldrig gjort tidigare...Hmm

2010-08-19 @ 00:57:01
URL: http://crazycatladyakamalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback